onsdag 7 september 2011

Schack

Min stora son har börjat spela Schack i skolan. Roligt och bra tycker jag. Fast det kommer att bli lite jobbigt den dagen han slår mig eller säger men mamma så där gör man ju inte men tills dess så tycker jag det är roligt. :)


Lånat från Wikipedia:
"Schack är ett bräd- och strategispel för två deltagare. Lånordet "schack" härstammar från det persiska ordet shah, som betyder "kung". Spelet anses ofta vara "kungen av strategispel"
Schack är ett spel med fullständig information. Detta innebär att allt som händer på spelplanen är synligt för båda spelarna. Det är ett rent skicklighets spel utan inslag av tur och det finns teoretiskt en optimal strategi som ännu är okänd.
Spelet schack har ett mycket stort antal spelmöjligheter, trots att utgångsställningen är densamma i varje parti. Det finns exempelvis fler möjliga kombinationer av drag än atomer i universum."

Måste nog börja öva lite själv. Om han slår mig när han är 14 år är okej men inte nu vid 8 års ålder. Med schack spelet på bilden så blir det nog lite roligare eller kanske bara svårare för hur skall jag kunna hålla mina fingrarna i styr när jag skall flytta dragen längst ner på planen? Strunt samma tufft tyckte jag att det var. Skulle passa perfekt på vinden i mysrummet. Undrar om man kan köpa det någonstans här i Sverige?

Foto:gearfuse.com/3d-chessboard-places-king-at-the-peak/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar