tisdag 7 juli 2015

Dalarna

Svängde iväg på en tredagars tur till Dalarna förra veckan när vädret var som bäst, detta är något som jag kan varmt rekommendera. Som min stora son sammanfattade det hela för min man när vi kom hem -" alla i Dalarna är så himla trevliga". Ja det sammanfattar allt, överallt så möttes vi av trevliga människor med ett leende på läpparna.
 

Vi började med att besöka Carl & Karins fantastiska bostad i Sundborn, ett ställe som jag velat besöka ända sedan jag var liten och min mamma satte upp planscher på väggarna i sommarstugan från detta fantastiska hem.


 Larsson släkten äger fortfarande huset så det är inget vanligt museum, endast guidade visningar i vissa rum tillåts för resten har familjen till sitt förfogande.


 Siljan så magiskt!

Orsa björnpark! 
En stor djurpark med stora grönytor där djuren verkar trivas. Varnar dock för att det är stora höjdskillnader inom området så ladda lite extra för det är ett litet berg som skall bestigas men det är det väl värt för oj vilken utsikt! Här finns isbjörn, snöleoparder, vargar, björnar, lodjur m.m.




Bad sker med fördel i Orsa sjön efter besök på djurparken. långgrunt och barnvänligt.
Vi fick tips på prefekt badplats av den trevliga personalen på djurparken.

Ett annat konstnärshem som man bör besöka är Anders Zorns hem i Mora. Här finns också ett modern museum som visar och berättar om Zorn och hans frus Emmas liv.

 Vi hade lite tur, för just nu visas en Dalahäst utställning på Zornmuseet, något som killarna gillade.


Nusnäs är ett måste, här produceras Dalahästarna för hand och det är underbart att få vara med och höra och se på nära håll hur det går till. Ligger endast några minuter fån Mora.
Ett härligt ställe att avsluta kvällen är på är restaurangen vid vattnet i Mora. 
Trevlig personal och god mat men var beredd på att inte ha bråttom, det tar lite tid att få maten.
Tack alla ni i Dalarna som tog hand om oss så väl!
Foto: Privat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar