torsdag 9 februari 2012

Fundering om livet

Hörde ett radioprogram igår om tankar som människor hade om deras pensionering. Jag blev förvånad över hur många det var som verkade kryssa för en dag i taget för att sedan leva det goda livet när de gick i pension, då skulle allt lyckligt hända. Resor, kurser, börja måla ja allt skulle bli möjligt då.
Men vem vet vad som händer imorgon? Skjut inte upp allt, det ville jag säga till dem. Lev nu!

Jag vaknar varje dag med att inse att detta kan vara den sista. Det kanske kan verka lite hysteriskt men det är verkligheten. För två år sedan dog min storebror, samma år som han skulle fylla 40 och vi var i full fart med att planera hans födelsedag. Helt plötsligt så var han borta, utan några varningar, han somnade in på natten och vaknade aldrig mer. Det fick mig att brutalt vakna upp och inse att jag måste bli bättre på att värdesätta livet. Så det där med att fånga dagen, det ligger nånting i det.
Ta den där extra koppen kaffe, kasta den där bollen en extra gång med hunden, tala om för dina nära att du älskar dem. Gör det nu, inte sen. Fånga dagen. Kram.

Foto: Privat

1 kommentar:

  1. Förstår precis vad du menar! Min systerson dog, under tragiska omständigheter för tre år sedan, enbart 22 år gammal. Det har fått mig att värdesätta livet på ett annat sätt, och vara mer rädd om de jag tycker om. Mitt motto är "Njut av livet - Det går inte i repris".
    Kram!

    SvaraRadera