måndag 4 november 2013

Ras al Khaimah & Dubai

Måste tipsa om vårt senaste resmål som skedde nu under höstlovet nämligen till Förenade Arabemiraten. Tidigare så har vi rest till Kanarieöarna för kort restid och liten tidförändring men nu upptäckte vi att detsamma gällde Dubai och att det dessutom var garanterat solsäkert något vi absolut inte haft på Kanarieöarna (förra året fem dagar regn av sju).

Förenade Arabemiraten är verkligen ett land med olika sidor. Lyxiga byggnader, öken och mixen av gammalt och nytt. Landet är i stor förändring minst sagt! Här är några foton som jag tagit för att visa vad jag menar:

 Ljuset på morgonen och på kvällen är magisk!
Snäckorna är vackra och fiskarna nyfikna (dock inte så färggranna).
Emiren bestämmer och är väldigt omtyckt av sin befolkning. Däremot så har de som kommer till landet för att arbeta det tufft. Så fort du blir av med jobbet så åker du ut ur landet!

 Lagarna är hårda och statsreligionen är Islam vilket syns på skyltarna:
  
Världens högsta byggnad finns här i Dubai och den heter Burj Khalifa och är väl värd en resa upp, vilket till och med jag som är höjdrädd gav mig upp i. Bara hissen var en resa i sig, skratt. När jag väl kom upp så var det så högt att den kändes som i en film, allt blev så litet.
Se bara hur små de andra höghusen ser ut:

 Självklart så visas även världens högsta fotänshow här i Dubai under världens högsta byggnad i vattnet, det börjar klockan sex och håller sen på flera gånger under kvällen. 

 Bredvid detta finns ett fyravåningsgalleria med skridskobana, jätteakvarium och de finaste lyxbutikerna man kan tänka sig! Här kan man absolut spendera en heldag.


Men charmen med landet tycker jag är dessa kontraster från dåtid och nutid.
Här är den dagliga fårtransporten på motorvägen som ibland var femfilig.

 Jag har massa mer foton men dessa är de som jag tog med mobilkameran. Spännande land minst sagt, vi får se hur mycket som är sig likt nästa gång vi återkommer för överallt skedde det byggen. Flygplatsen som vi flög hemifrån var helt nyöppnad och enorm. Det kändes som om vi var med i dolda kameran för vi svenskar var de enda på plats, vilket snart kommer att ändras när flygplatsen drar igång i full fart.

 Foto: Privat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar